Gerard A Gioia, Kimberley Andrews Espy, Peter K Isquith
Syfte: Bedömning av exekutiva funktioner
Ålder: 2–5:11 år
Administrering: Individuell
Behörighet: Leg psykolog, leg läkare
Tidsåtgång: 10–15 minuter
Språk: Amerikansk manual med svenska protokoll
BRIEF-P är ett standardiserat frågeschema för bedömning av exekutiva funktioner hos barn i åldern 2–5:11 år. Formuläret kan besvaras av föräldrar, förskollärare eller andra personer som är i nära kontakt med barnet.
BRIEF-P är avsett för utvärdering av barn med inlärningssvårigheter, uppmärksamhetsstörningar, traumatisk hjärnskada, depression eller andra utvecklingsmässiga, neurologiska, psykiatriska och medicinska tillstånd.
Frågeformuläret innehåller 63 påståenden inom fem teoretiskt och empiriskt välformulerade kliniska skalor, som berör olika aspekter av exekutiva funktioner: Inhibition, Flexibilitet, Emotionell kontroll, Arbetsminne samt Planera/Organisera.
De kliniska skalorna kan kombineras till tre bredare index: Respons- och Emotionskontroll (Impulshämning och Emotionell kontroll), Kognitiv och Emotionell Styrning (Flexibilitet och Emotionell Kontroll) samt Utveckling av Metakognition (Arbetsminne och Planera/ Organisera).
De fem skalorna kombineras till ett överordnat index: Generell Exekutiv Funktion. Det finns dessutom två validitetsskalor: Skala för Inkonsekvens och Skala för Negativitet.
Amerikanska normer från 2003
I manualen presenteras amerikanska normer från år 2003 , baserade på 460 föräldrasvar samt 302 lärarsvar för samma barn. Validitet och reliabilitet för såväl index som skalor är god.
Ett datoriserat, amerikanskt scoringprogram för BRIEF-P, BRIEF och BRIEF-SR genererar rapporter samt förslag på interventioner.
Exempelrapporter:
BRIEF-P Interpretive Report
BRIEF-P Protocol Summary Report
BRIEF-P komplett består av amerikansk manual, svenskt frågeformulär inklusive sammanställningsblad, 10 st*
*Förbrukningsmaterial
Logga in uppe till höger för att kunna beställa varor.