Insatser vid autism och adhd

 

 


 

KONTAKT

Social färdighetsträning i grupp för 8-19-åringar med autismspektrumtillstånd

KONTAKT är en manualbaserad social färdighetsträning i grupp för autistiska barn och ungdomar utan samtidig intellektuell funktionsnedsättning.

Metoden är utvecklad av bland annat KINDs* föreståndare, professor Sven Bölte, och är utprövad i svensk klinisk verksamhet.

Gruppträningen pågår under en till två terminer med sammanlagt 12 sessioner (kort träning) eller 24 sessioner (lång träning).

Målet med träningen är att utveckla förmågan till kommunikation, socialt samspel, empati och anpassning i gruppsituationer.

Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet

Läs mer om KONTAKT


 

SKOLKONTAKT

Social färdighetsträning i grupp för elever i högstadiet och gymnasiet

SKOLKONTAKT utgår ifrån samma grundprinciper som KONTAKT men har utvecklats för skolans förutsättningar. Materialet har tagits fram på KIND*.

Syftet med SKOLKONTAKT är att ge eleverna verktyg för social kommunikation och interaktion.

Elever som får lära sig mer om sociala färdigheter, har större sannolikhet att uppnå personliga sociala mål och uppleva bättre livskvalitet. Träningen ger också skolpersonalen möjlighet att bättre förstå och stötta elever i sociala samspelssituationer på skolan.

Träningen pågår under 12 veckor och grupperna leds av lärare, specialpedagoger, fritidspedagoger eller personal från elevhälsan. Grupptränare handleds internt exempelvis av skolpsykolog eller specialpedagog.

Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet

Läs mer om SKOLKONTAKT


 

ALMA

KBT-gruppbehandling för vuxna med autismspektrumsyndrom

Avsikten med ALMA är att förbättra deltagarnas livskvalitet genom att öka deras möjligheter till socialt samspel, självför­ståelse och självacceptans.

Syftet är också att ge deltagarna en ökad självinsikt vilket krä­ver inlärning och förutsätter deras aktiva medverkan i behandlingen, bland annat genom arbete med individuella mål.

ALMA vilar på en utvidgad KBT-modell med många pedagogiska, kursliknande inslag. Behandlingen pågår under två terminer och består av sammanlagt 37 sessioner.

Författare:
Susanne Bejerot är psykiater, legitimerad psykoterapeut, med inriktning KBT och professor vid Örebro Universitet
Eva Björnstjerna är legitimerad psykolog, legitimerad psykoterapeut samt handledare och lärare med inriktning KBT. 

Läs mer om ALMA


 

 

ABAS-3 interventionsguide

Konkreta förslag på olika aktiviteter för att öka individens adaptiva funktion – ett komplement till skattningsskalan ABAS-3 (0–89 år)

Interventionerna utgår från de enskilda påståendena inom respektive funktionsområde för vart och ett av formulären i ABAS-3.

Aktiviteterna är anpassade efter ålder och utvecklingsnivå.

Interventionsguiden kan användas kliniskt för att hjälpa en person att förbättra specifika nedsättningar i adaptiv funktion som identifierats med hjälp av ABAS-3.

Läs mer om ABAS-3


 

Psykoterapi för vuxna med ADHD

 

Gruppfärdighetsträning, baserad på dialektisk beteendeterapi – DBT, har visat på goda behandlingseffekter för vuxna med adhd.

Materialet ger både terapeut och gruppdeltagare ett strukturerat och komplett redskap som stöd i det terapeutiska arbetet.

 

Läs mer om Psykoterapi för vuxna med ADHD


 

 

PEGASUS

Kurs för vuxna med adhd och deras närstående

PEGASUS genomförs i grupp och ger ökad kunskap om adhd, behandlingar, strategier och vad det finns för stöd att tillgå. Dessutom får deltagarna möjlighet att lära sig mer om sig själva och nå större förståelse för andras situation och på det sättet förbättra relationskvaliteten. Gruppformatet ger många tillfällen till erfarenhetsutbyte med andra i liknande situation.

PEGASUS är ett bra alternativ som en första psykologisk behandling efter diagnos. 

 

Läs mer om PEGASUS


 

 

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen