Diagnostiska läs- och skrivmaterial för mellanstadiet
Av: Lars-Magnus Björkquist, Birgitta Järpsten & Ester Stadler
Syfte: Att få fördjupade kunskaper om elevers aktuella läs- och skrivstatus och utifrån diagnosen planera den fortsatta undervisningen
Ålder: Företrädesvis skolår 4–6
Administrering: Främst individuell
DLSM kan med fördel användas som kompletterande material till screeningtestet DLS för skolår 4–6, och är främst avsett för de elever som särskilt noga bör uppmärksammas och följas i sin utveckling av de grundläggande läs- och skrivfärdigheterna.
Två av delproven kan endast administreras individuellt
Delprovet Läsning text 1 och text 2 ger en uppfattning om elevens lästeknik vid läsning av enstaka ord och löpande text samt prövar elevens förståelse av den lästa texten. Både text 1 och text 2 finns i två parallella versioner, A och B.
Delprovet Tal och språk ger information om väsentliga faktorer i den språkliga utvecklingen som kan kopplas till läs- och skrivutvecklingen.
De övriga delproven kan även administreras som grupp-prov
Läskrysset 1 och 2 är elevenkäter med frågor om läsning och attityder till läsning.
Delprovet Rättstavning består av 36 uppgifter som representerar olika moment inom stavningsmetodiken. En kvalitativ analys av den enskilde elevens stavningsförmåga ut- värderas med en särskild analystabell.
Delproven Skrivning 1–7 är olika utformade.
Skrivning 1 består av en kort inledande text där eleven fortsätter berättelsen.
Skrivning 2–3 inleds med en kort diktamensövning, vilken blir begynnelsetext till elevens egen berättelse.
Skrivning 4–5 består av en bildserie som eleven skriver en berättelse till.
Skrivning 6–7 innehåller interpunktionsövningar.
Handledning del 1 innehåller administreringsanvisningar, utvärdering och analys av testresultat samt standardiseringsdata.
Handledning del 2 beskriver de metodiska och pedagogiska utgångspunkterna för materialet. En CD medföljer handledningen. Utifrån fallbeskrivningar beskrivs utförligt hur man genom analys av elevresultaten kan utarbeta metodiska åtgärder för att stödja den enskilde elevens läs- och skrivutveckling.
Att använda svenska läs- och skrivdiagnostiska prov för elever med annat modersmål
* Förbrukningsmaterial
Alla priser är exklusive moms och frakt
Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga
Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga
Dyslexiscreening för skolår 3, 5 och 7
Diagnostisering av grundläggande färdigheter i läs- och stavningsförmåga hos elever i årskurs 1-6
Träningsmaterial från 9 år. Individuell lästräning.
Produkten har blivit tillagd i varukorgen