Pedagogiskt hjälpmedel för kartläggning av enskilda elever med läs- och skrivsvårigheter i skolår 1-3
Av: Karin Taube, Margit Tornéus & Ingvar Lundberg
Syfte: Pedagogiskt hjälpmedel för kartläggning av enskilda elever med läs- och skrivsvårigheter samt för att lägga upp individuella utvecklingsprogram
Ålder: Lågstadiet (självbild även mellanstadiet)
Administrering: Främst individuell
UMESOL har till syfte att ge speciallärare hjälp med en systematisk diagnos av läs- och skrivsvårigheter. Med ledning av en detaljerad kartläggning kan planmässig inlärning och träning genomföras i ett utvecklingsprogram. En vägledande princip för konstruktionen av UMESOL har varit att komma fram till ett mönster av starka och svaga sidor hos en elev som kommit till korta med läsinlärningen.
UMESOL består av tre delar:
Handledningarna innehåller beskrivningar av den teoretiska bakgrunden, standardiseringen, administrerings- och tolkningsanvisningar samt förslag till pedagogiska hjälpinsatser med konkreta exempel.
Att använda svenska läs- och skrivdiagnostiska prov för elever med annat modersmål
* Förbrukningsmaterial
Alla priser är exklusive moms och frakt
Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga
Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga
Dyslexiscreening för skolår 3, 5 och 7
Screeninginstrument, svenska och engelska, för årskurs 1-9 och år 1 i gymnasiet
Diagnostisering av grundläggande färdigheter i läs- och stavningsförmåga hos elever i årskurs 1-6
Produkten har blivit tillagd i varukorgen