Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga
Välkommen med din förbeställning inför höstterminen!
Med förbeställningen säkerställer du leveransen vid terminsstart samtidigt som du undviker att din leverans går i retur om det saknas personal på plats som kan ta emot i sommar. Vid en sådan retur debiteras nämligen kostnaden dig som kund.
Gör din förbeställning senast fredag 15 juli och välj att få leveransen i vecka 31, 32 eller 33. Fakturan skickas först samma vecka som leveransen går ut.
Av: Birgitta Järpsten & Karin Taube
Syfte: Diagnostiskt material för analys av läs- och skrivförmåga
Ålder: Skolår 7–9 samt år 1 i gymnasiet
Administrering: Främst grupp
DLS för skolår 7–9 och år 1 i gymnasiet är ett diagnostiskt screeninginstrument som är lätt att administrera och ger reliabel information om elevernas färdigheter i läsning och skrivning. Materialet omfattar fyra prov: Rättstavning, Ordförståelse, Läshastighet och Läsförståelse.
Proven finns i två versioner:
• Version A för skolår 7 och 8
• Version B för skolår 9 och år 1 i gymnasiet
Rättstavning omfattar 36 uppgifter (båda versionerna) som representerar olika delar inom stavningsmetodiken. Version A och B har 8 gemensamma och 28 unika uppgifter. Analystabellen på svarsblanketten underlättar kvalitativ analys av elevens stavningsförmåga.
Ordförståelse omfattar 34 flervalsuppgifter (båda versionerna) där 10 uppgifter är unika för varje version. Orden är hämtade ur texter från olika ämnesområden.
Läshastighet omfattar 36 uppgifter insprängda i en sammanhängande text. Texten är densamma för de två versionerna, men lästiden är 5 minuter för version A och 4 minuter för version B.
Läsförståelse omfattar tre sammanhängande texter med 24 tillhörande frågor i respektive version. De 21 flervalsuppgifterna används för normjämförelse. Frågor med öppna svar används för kvalitativ analys. Blanketten Individuell analys ger stöd i analysen av elevens lässtrategier och svaren på de öppna frågorna.
Den andra upplagan av handledningen (2018) innehåller administrerings- och tolkningsanvisningar samt normer för de fyra proven. I handledningen redogörs också för utveckling och standardisering av proven.
Exempelsidor från materialet (pdf):
DLS 7 till 9 och år 1 gymnasiet Handledning
DLS 7 och 8 Läsförståelse A
DLS 9 år 1 gymnasiet Läsförståelse B
DLS 9 år 1 gymnasiet Ordförståelse B
Normer
Standardiseringen av Rättstavning, Ordförståelse och Läshastighet genomfördes i en grupp om cirka 5 600 elever under hösten 2016. Läsförståelse standardiserades i en grupp om cirka 3 500 elever under hösten 2017 och våren 2018.
DLS för skolår 7-9 och år 1 i gymnasiet finns både som papper- & penna-version och digital version i Hogrefe Testsystem, HTS.
* Förbrukningsmaterial
Alla priser är exklusive moms och eventuell frakt
OBS! Läsförståelseproven (art.nr. 281-006, 281-007, 281-009) är nya sedan 2018 och kräver därför den nya handledningen från 2018 (art.nr. 281-010).
Läs mer om äldre material.
Dyslexiscreening för ungdomar och vuxna
Screeninginstrument, svenska och engelska, för årskurs 1-9 och år 1 i gymnasiet
Träningsmaterial från 9 år. Individuell lästräning.
Språkförståelse av ord, meningar och text, för skolår 4–7
Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga
Produkten har blivit tillagd i varukorgen