Individuell lästräning för elever i förskoleklass och lågstadiet
Av: Elisabeth Marx
Syfte: Lästräning
Ålder: 6-8 år
Jämna steg är ett pedagogiskt lästräningsmaterial för barn i åldrarna 6–8 år.
Materialet bygger på en-till-en-träning och är särskilt utvecklat för elever som befinner sig i riskzonen för att utveckla läs- och skrivsvårigheter, har dyslexi eller behöver extra lästräning för att hålla jämna steg med eleverna inom den egna åldersgruppen.
Jämna steg är systematiskt uppbyggt samtidigt som det med sin tilltalande utformning väcker både lust och nyfikenhet hos barnet. Jämna steg-materialet består av en handledning för pedagogen inklusive bild- och bokstavskort samt fyra arbetsböcker för eleven.
Pedagogen arbetar med barnet i skolan och träningen befästs hemma med stöd av elevens arbetsbok som innehåller övningar för både skola och hem.
Arbetspassen i skolan bör hållas tre till fem gånger i veckan i 15–20 minuter. Efter fyra, fem veckor föreslås en pausvecka med utvärderingsmöte med hemmet, för att därefter återuppta träningen i samma takt. För förskolebarn rekommenderas kortare arbetspass på 10–15 minuter som sedan successivt utökas.
Jämna steg-träningen inleds med övningarna i del 1 i handledningen. Dessa består av uppgifter som ”Antal ord” och ”Ordsubtraktion” som fungerar som uppvärmningsövningar men ger också en uppfattning om barnets färdigheter inför träningen.
Del 2 i handledningen innehåller själva träningsmaterialet och är uppdelad utifrån fyra bokstavsgrupper som motsvaras av de fyra arbetsböckerna för eleven. Materialet är strukturerat och innehåller olika övningar för att befästa kopplingen mellan fonem och grafem. Varje fonem befästs ordentligt innan nästa presenteras, och på så sätt stärks läsförmågan successivt. Efter den inledande genomgången av varje nytt fonem följer övningar som återkommer för varje nytt fonem/grafem. Varje moment avslutas med tillhörande uppgifter i arbetsboken för både skolan och hemmet.
Ur förordet i handledningen:
** Jämna steg komplett innehåller:
• Handledning för pedagogen
• 116 bokstavskort
• 50 bildkort
• Arbetsbok 1: o, s m, a, r, i (69 sidor)
• Arbetsbok 2: e, l, y, n, ö, v (79 sidor)
• Arbetsbok 3: f, å, t, ä, b, u (82 sidor)
• Arbetsbok 4: k, j, g, d, h, p (c, x, z, q) (138 sidor)
Därutöver behövs tidtagarur, markörer (t.ex. lego eller klossar) och pennor samt bokstavskortslåda och ordkortslåda som barnet exempelvis kan tillverka själv. (Dessa ingår inte i materialet).
* Förbrukningsmaterial
Alla priser är exklusive moms och frakt
Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga
Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga
Diagnostisering av grundläggande färdigheter i läs- och stavningsförmåga hos elever i årskurs 1-6
Träningsmaterial från 9 år. Individuell lästräning.
Lästräning hemma för barn i förskole- och lågstadieåldern
Produkten har blivit tillagd i varukorgen