Screeninginstrument, svenska och engelska, för årskurs 1-9 och år 1 i gymnasiet
Av: Christer Jacobson
Syfte: Bedömning av ordigenkänning eller ordavkodningsförmåga gällande svenska och engelska
Ålder: Skolår 1 till och med första året på gymnasiet
Administrering: Främst grupp
LäsKedjor-2 är ett standardiserat screeninginstrument för bedömning av läsförmåga hos elever i årskurs 1–9 och första året i gymnasiet. LäsKedjor-2 ger snabb och reliabel information om såväl klassens som enskilda elevers avkodningsförmåga. Metoden har utvecklats inom ramen för forskningsprojektet Läsutveckling i Kronoberg.
LäsKedjor-2 omfattar tre deltest: Bokstavskedjor, Ordkedjor och Meningskedjor samt ett tilläggsprov med engelska ordkedjor, WordChains. LäsKedjor-2 kan genomföras under höst- eller vårterminen. I årskurs 1 genomförs testning under vårterminen.
Bokstavskedjor, Ordkedjor och Meningskedjor
Testhäftet Läskedjor-2 för årskurs 1-9 och första året i gymnasiet innehåller deltesten Bokstavskedjor, Ordkedjor och Meningskedjor, som kan administreras vid ett och samma testtillfälle. Varje deltest inleds med en övningsuppgift. Därefter får eleverna två minuter på sig att läsa och markera kedjorna i det deltestet. Vid genomförande av alla tre deltest är den totala testtiden 6 minuter exklusive tiden för instruktioner och övningsuppgifter.
Från och med årskurs 3 rekommenderas att eleverna testas med samtliga tre deltest för att få en fullständig bild av elevens ordavkodningsförmåga och för att kunna identifiera de elever som riskerar att ha lässvårigheter eller dyslexi.
Deltesten finns även som separata delar. I årskurs 1 och 2 rekommenderas användning av deltesten Bokstavskedjor och Ordkedjor. De separata delarna kan också användas vid uppföljning.
WordChains
Testet består av 80 engelska ordkedjor. Testet inleds med en övningsuppgift och testtiden är två minuter. WordChains kan genomföras från och med årskurs 3.
Handledningen innehåller anvisningar för administrering och utvärdering av testet samt normer för våren och hösten. Vidare redogörs för testets teoretiska bakgrund, utveckling och standardisering samt för vissa jämförelser med den föregående versionen av testet. Ordkedjetestets utveckling över 25-års tid och studier inom forskningsprojektet Läsutveckling i Kronoberg presenteras i det avslutande kapitlet.
Normer
Standardiseringen av Bokstavskedjor, Ordkedjor och Meningskedjor ägde rum under hösten 2013 och våren 2014, vilket möjliggjorde framtagning av separata normer för testning under hösten alternativt våren.
Normerna för hösten baseras på sammanlagt 5 040 elever och finns för årskurs 2–9 och första året i gymnasiet.
Normerna för våren baseras på sammanlagt 3 850 elever och finns för årskurs 1–9.
Standardiseringen av WordChains ägde rum under våren 2014. För WordChains finns normer för våren. Normerna baseras på sammanlagt 2 628 elever och finns för årskurs 3–9 och första året i gymnasiet.
Normerna i LäsKedjor-2 presenteras som staninevärden per årskurs och totalgrupp.
>> Finlandssvenska normer för nedladdning (pdf).
Finlandssvenska normer för hela grundskolan, dvs. årskurs 1–9 samt gymnasiets årskurs 1. Normer för Wordchains finns för årskurs 5–9 samt årskurs 1 i gymnasiet.
Att använda svenska läs- och skrivdiagnostiska prov för elever med annat modersmål
* Förbrukningsmaterial
Alla priser är exklusive moms och frakt
Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga
Dyslexiscreening för skolår 3, 5 och 7
Dyslexiscreening för ungdomar och vuxna
Diagnostisering av grundläggande färdigheter i läs- och stavningsförmåga hos elever i årskurs 1-6
Språkförståelse av ord, meningar och text, för skolår 4–7
Produkten har blivit tillagd i varukorgen