Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga
Av: Birgitta Järpsten & Karin Taube
Syfte: Diagnostiskt material för analys av läs- och skrivförmåga
Ålder: Skolår 7–9 samt år 1 i gymnasiet
Administrering: Främst grupp
DLS för skolår 7–9 och år 1 i gymnasiet är ett diagnostiskt screeninginstrument som är lätt att administrera och ger reliabel information om elevernas färdigheter i läsning och skrivning. Materialet omfattar fyra prov: Rättstavning, Ordförståelse, Läshastighet och Läsförståelse.
Proven finns i två versioner:
• Version A för skolår 7 och 8
• Version B för skolår 9 och år 1 i gymnasiet
Rättstavning omfattar 36 uppgifter (båda versionerna) som representerar olika delar inom stavningsmetodiken. Version A och B har 8 gemensamma och 28 unika uppgifter. Analystabellen på svarsblanketten underlättar kvalitativ analys av elevens stavningsförmåga.
Ordförståelse omfattar 34 flervalsuppgifter (båda versionerna) där 10 uppgifter är unika för varje version. Orden är hämtade ur texter från olika ämnesområden.
Läshastighet omfattar 36 uppgifter insprängda i en sammanhängande text. Texten är densamma för de två versionerna, men lästiden är 5 minuter för version A och 4 minuter för version B.
Läsförståelse omfattar tre sammanhängande texter med 24 tillhörande frågor i respektive version. De 21 flervalsuppgifterna används för normjämförelse. Frågor med öppna svar används för kvalitativ analys. Blanketten Individuell analys ger stöd i analysen av elevens lässtrategier och svaren på de öppna frågorna.
Den andra upplagan av handledningen (2018) innehåller administrerings- och tolkningsanvisningar samt normer för de fyra proven. I handledningen redogörs också för utveckling och standardisering av proven.
DLS 7 till 9 och år 1 gymnasiet Handledning
DLS 7 och 8 Läsförståelse A
DLS 9 år 1 gymnasiet Läsförståelse B
DLS 9 år 1 gymnasiet Ordförståelse B
Normer
Standardiseringen av Rättstavning, Ordförståelse och Läshastighet genomfördes i en grupp om cirka 5 600 elever under hösten 2016. Läsförståelse standardiserades i en grupp om cirka 3 500 elever under hösten 2017 och våren 2018.
Fem steg innan du kan köra igång med digital testning i Hogrefe Testsystem, HTS.
Läraren behöver även tillgång till handledningen vid digital testning.
Testning kan ske på dator eller surfplatta. Resultatet finns tillgängligt direkt efter genomförd testning.
Proven Ordförståelse, Läshastighet och Läsförståelse finns även för digital testning via Hogrefe Testsystem, HTS.
I provet Rättstavning skriver eleverna sina svar på en svarsblankett. Efter rättning av provet, kan poängen för uppgifterna matas in i HTS för att generera en resultatrapport.
Proven finns i två versioner:
• Version A för skolår 7 och 8
• Version B för skolår 9 och år 1 i gymnasiet
Genomförande
Alla digitala DLS-prov inleds med instruktioner och övningsexempel precis som vid genomförande av papper och penna prov. På så sätt får eleven en uppfattning om det provet och kan träna på att genomföra den aktuella typen av uppgifter innan provet startas.
Testtiden är exakt och tidtagningen i HTS börjar först när eleven går vidare och startar provet. Om eleven blir färdig med provuppgifterna innan testtiden är slut, kan eleven avsluta provet själv, annars avslutas provet automatiskt när testtiden är slut.
Viktigt att tänka på och val av enhet
Testtid
Ordförståelse A och B: 20 minuter (+ tid för instruktioner och övningsexempel)
Läshastighet A: 5 minuter (+ tid för instruktioner och övningsexempel)
Läshastighet B: 4 minuter (+ tid för instruktioner och övningsexempel)
Läsförståelse A och B: 40 minuter (+ tid för instruktioner och övningsexempel)
Bedömning av elevernas resultat
Resultatet för samtliga digitala prov bedöms utifrån samma normer som pappersversionerna. Inga skillnader fanns mellan resultat vid testning på papper och digitalt för proven Ordförståelse och Läshastighet. Även den digitala versionen av provet Läsförståelse bedöms utifrån samma normer som pappersversionen. Inga signifikanta skillnader fanns mellan resultat vid testning på papper och digitalt i en valideringsstudie som genomfördes under hösten 2020 i årskurs 7.
Särskild information om det digitala Läsförståelseprovet
Det digitala Läsförståelseprovet innehåller samma texter och 21 flervalsfrågor frågor som papper och penna provet. Testtiden för det digitala provet är 40 minuter istället för 35 minuter som gäller för papper och penna provet. De öppna frågorna i provet har uteslutits.
Vid testning digitalt är det viktigt att ha i åtanke att läsning på skärm skiljer sig i vissa avseenden från läsning av tryckt text och kan därför ställa krav på andra förmågor hos eleven. Vid låga resultat bör man följa upp eleven för att undersöka vad det låga resultatet kan bero på, som alltid vid låga resultat i DLS-prov. Förslagsvis kan ett annat läsförståelseprov på papper användas för att undersöka elevens läsförståelse vid läsning av tryckt text.
Skolverket har samlat en del viktig information om skillnaderna mellan digital läsning och läsning av tryckt text på sin hemsida.
Ordförståelse A och B
Läshastighet A och B
Läsförståelse A och B
Rättstavning A och B
Här skriver eleverna sina svar på en svarsblankett. Dessa samlas in och testanvändaren noterar om orden är rätt- eller felstavade i vår digitala testplattform. När detta är gjort kan ett resultat genereras.
Ladda hem manual för hur inmatningen går till i de fall man har gjort ett test i pappersversion och önskar mata in resultatet i HTS. Efter inmatning i HTS är det till exempel möjligt att ta ut en rapport med normerade värden.
Att använda svenska läs- och skrivdiagnostiska prov för elever med annat modersmål
Köp av digitalt material kräver avtal enligt GDPR och användarkonto till Hogrefe Testsystem, HTS. Det räcker alltså inte endast med e-handelslogin.
** Läraren behöver även tillgång till handledningen vid digital testning.
• 5-steg för att komma igång med digital testning
• Läs mer om Hogrefe Testsystem, HTS
* Förbrukningsmaterial
Alla priser är exklusive moms och eventuell frakt
Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga
Screeninginstrument, svenska och engelska, för årskurs 1-9 och år 1 i gymnasiet
Social färdighetsträning i grupp för skolan
För mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet.
Webinar 20 februari kl 15.
Nonordsdiktamen, avkodning och elevenkät för grundskolan och gymnasiet.
Webinar 13/2 & 13/3 kl 15.
Produkten har blivit tillagd i varukorgen