Nonordsdiktamen, avkodning och elevenkät för grundskolan och gymnasiet
Av: Christer Jacobson och Anna Fouganthine
Syfte: Kartläggning av fonologiska färdigheter och avkodningsförmåga samt självskattning av den egna förmågan i läs- och skrivrelaterade uppgifter
Ålder: Årskurs 1–9 och gymnasiet
Administrering: Grupp och individuell
NAVET är ett testmaterial för grundskolan och gymnasiet som består av tre delar: Nonordsdiktamen, Avkodning av ord och Elevenkät. Testen kan användas tillsammans eller för sig.
Nonordsdiktamen kartlägger elevens fonologiska representationer och ger värdefull information om eleven kan ha fonologiska svårigheter. Nonorden finns upplästa på ljudfil (usb) och eleven skriver ned orden på en svarsblankett. Efter genomförd testning kan läraren analysera elevens svar med hjälp av det medföljande analysbladet.
Det finns två versioner av testet:
• Nonordsdiktamen A med 15 nonord för årskurs 2 som även kan användas under vårterminen i årskurs 1 för kvalitativ utvärdering.
• Nonordsdiktamen B som innehåller 18 nonord och används från och med årskurs 3 upp till gymnasiet.
Nonordsdiktamen kan användas när som helst under läsåret.
Avkodning av ord genomförs individuellt och kartlägger elevens avkodnings- och ordigenkänningsförmåga. Eleven läser enstaka ord i ett läsark under 60 sekunder och läraren följer läsningen i testprotokollet.
Avkodning av ord består av 8 olika läsark att välja mellan. De olika versionerna har likvärdig svårighetsgrad och möjliggör omtestning för att följa elevens utveckling och för att undersöka effekter av interventioner.
Avkodning av ord har normer från årskurs 1 upp till gymnasiet och kan användas när som helst under läsåret.
Elevenkäten är ett självskattningsformulär om elevens syn på sin förmåga att kunna hantera olika former av läs- och skrivrelaterade uppgifter. Syftet med elevenkäten är att få en djupare förståelse för elevens skolsituation, självförmåga, läsning och skrivning, upplevelse av att bemästra matematik och engelska samt fritidsintressen. Elevenkäten är i första hand tänkt att användas som ett hjälpmedel vid en individuell utredning, men kan också användas i en klass. Elevens svar kan sammanställas på det tillhörande analysbladet.
Elevenkäten saknar normer och används kvalitativt.
Normerna för Nonordsdiktamen och Avkodning av ord är insamlade under våren och hösten 2023 i ett urval om drygt 1 600 elever i grundskolan och gymnasiet samt i en mindre grupp SFI-elever.
Se innehåll och förord i handledningen
Författarna
Anna Fouganthine är filosofie doktor i specialpedagogik och verksam som lektor vid Linnéuniversitetet samt vid ILT, Inläsningstjänst i Stockholm. Hennes forskningsintressen är läs- och skrivinlärning och läs- och skrivsvårigheter samt kopplingen mellan aktuell forskning och pedagogisk verksamhet. Anna har arbetat som lärare och speciallärare i grundskolans alla stadier.
Christer Jacobson har varit verksam vid Linnéuniversitetet i Växjö som docent i pedagogisk psykologi. Hans främsta forskningsområden är läsutveckling och dyslexi och han har undervisat mestadels inom speciallärarprogrammet. Christer var tidigare, under cirka 20 år, verksam som skolpsykolog.
Anna Fouganthine och Christer Jacobson är båda medförfattare till SOMT – ett test av språkförståelse av ord, meningar och text och Kartläggning och åtgärder vid läs- och skrivsvårigheter och dyslexi – en bok avsedd för pedagoger och specialpedagoger.
Christer Jacobson är även författare till ordigenkännings- och avkodningstestet LäsKedjor-2.
** Komplett startpaket innehåller samtliga delar i testet:
• Handledning
• Nonordsdiktamen A och B, ljudfiler på usb
• Nonordsdiktamen A för åk 2. Svarsblankett, 10 st och analysblad, 10 st
• Nonordsdiktamen B från åk 3 och uppåt. Svarsblankett, 10 st och analysblad, 10 st
• Avkodning av ord, 8 st olika läsark
• Avkodning av ord, 5 st x 8 st olika testprotokoll
* Förbrukningsmaterial
Alla priser är exklusive moms och frakt
Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga
Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga
Språkförståelse av ord, meningar och text, för skolår 4–7
Individuell lästräning för elever i förskoleklass och lågstadiet
En bok av Anna Fouganthine & Christer Jacobson
Produkten har blivit tillagd i varukorgen