SKOLKONTAKT

Social färdighetsträning i grupp för skolan

SKOLKONTAKT startkit***
022-111
2 150 kr
Lägg i varukorgen
SKOLKONTAKT manual
022-101
835 kr
Lägg i varukorgen
SKOLKONTAKT arbetsbok för tränare inklusive arbetsmaterial**
022-100
1 140 kr
Lägg i varukorgen
SKOLKONTAKT arbetsbok för deltagare*
022-104
275 kr
Lägg i varukorgen
SKOLKONTAKT arbetsbok för närstående/lärare*
022-105
140 kr
Lägg i varukorgen

 

Syfte: Social färdighetsträning i grupp för skolan

Ålder: Ungdomar (från åk 8)

Språk: Svensk version

Av: Christina Coco, Anna Fridell, Anna Borg och Sven Bölte

 


 

Autism i skolan – svensk metod väcker internationell uppmärksamhet

Läs mer hos Karolinska Institutet


 

Allt fler barn och unga får diagnosen autism eller står i kö för en utredning. Många av dem har svårt med socialt samspel, inte minst i skolan. SKOLKONTAKT en vetenskapligt utvecklad metod för social färdighetsträning i grupp för att användas i skolan, och är avsedd för elever i högstadiet och gymnasiet. SKOLKONTAKT har tagits fram på KIND, Karolinska Institutets kompetenscentrum om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

SKOLKONTAKT-träningen pågår under 12 veckor och grupperna leds av lärare, specialpedagoger, fritidspedagoger eller personal från elevhälsan. Grupptränare handleds internt exempelvis av skolpsykolog eller specialpedagog. Både grupptränare och handledare bör ha genomgått kurs i metoden innan grupperna startas.

SKOLKONTAKT syftar till att ge eleverna verktyg för social kommunikation och interaktion. Elever som får lära sig mer om sociala färdigheter, har större sannolikhet att uppnå personliga sociala mål och uppleva bättre livskvalitet. Träningen ger också skolpersonalen möjlighet att bättre förstå och stötta elever i sociala samspelssituationer på skolan.

SKOLKONTAKT har sitt ursprung i KONTAKT, social färdighetsträning i grupp för barn och ungdomar som används i kliniska sammanhang. KONTAKT har utprövats i en stor randomiserad kontrollerad studie med positiva effekter på social förståelse och funktion. SKOLKONTAKT har sedan anpassats för skolan och utprövats i en mindre studie och upplevs av både tränare och deltagare fungera väl i skolans miljö.

SKOLKONTAKT-materialet består av en manual och arbetsbok för tränare (inklusive separat arbetsmaterial som laddas ned), en arbetsbok för deltagare och en arbetsbok för närstående/lärare. Under pågående träning behövs arbetsböcker till tränare, deltagare och deras närstående eller lärare.

KIND anordnar kurser i SKOLKONTAKT för blivande grupptränare. KIND anordnar även en påbyggnadskurs för att utbilda personal från elevhälsan eller specialpedagoger till interna handledare för att stötta personal som leder SKOLKONTAKT-grupper på skolan. Mer information om kurser i SKOLKONTAKT på KIND finns här.

 



Några citat från deltagare i pilotstudien

Skolpersonal, rektorer

”Gruppledarna (pedagogerna) var mycket positiva till att de fått kompetensutveckling och fler verktyg och teoretisk grund i sitt arbete.” (Rektor)

”Vi har integrerat träningen i den vanliga undervisningen, även om det är en resurskrävande insats, det skulle kunna fungera med professionella utifrån, men det är bäst med personal från skolan, vi känner eleverna.” (Skolpersonal)

”Vi kan inte tro på utvecklingen och förändringen hos vissa av ungdomarna. Det är en stor skillnad och denna deltagare har ett annat kroppsspråk och verkar så mycket gladare.” (Skolpersonal)

”Kunskapen har spridits inom skolan eftersom vi lär oss av varandra, även om inte alla lärare arbetar med träningen. Vi får samma förståelse.” (Skolledare)

Deltagare

”Jag har blivit bättre på ögonkontakt och på att fortsätta ett samtal.” (Elev)

”Jag kände mig säker i gruppen. Gruppstorleken var bra och jag tyckte om den regelbundna träningen.” (Elev)

”Fördelarna med social träning i skolan jämfört med utanför skolan är att det är väldigt tillgängligt, du behöver inte krång­la med remiss till något ställe med lång väntetid och så där, och om du har problem med att få vänner i skolan, kan du få grunderna och faktiskt få prata med människor i skolan i din grupp och du kan prata med dem igen.” (Elev)

”Den bästa delen var nog diskussionerna. Jag har svårt att prata med jämnåriga och uttrycka min åsikt. Jag har lärt mig att prata om olika saker och hur jag uttrycker mina egna attityder. Det är bra att ha det här regelbundet, att ventilera och försöka vara öppen.” (Elev)

 


 

Vanligt förekommande frågor om SKOLKONTAKT

 


 

Hur kan skolan jobba för att fler elever med sociala svårigheter ska klara skolan? Projektet "Skolkontakt" har jobbat praktiskt med social färdighetsträning. Medverkande: Anna Fridell, psykolog på BUP, Henrik Stawe, svensk- och tyskalärare på gymnasiet, Pia Lindberg, rektor på Magelungens gymnasium, och Victoria Sundberg, matte- och NO-lärare på gymnasiet. Inspelat den 11-12 november 2021 i Aula Medica på Karolinska Institutet. Arrangör: KIND, Karolinska institutet.

 


 

Läs en vetenskaplig studie om SKOLKONTAKT

 


 



* Förbrukningsmaterial

**Kod medföljer för nedladdning av arbetsmaterial på Hogrefe eLibrary: https://elibrary.hogrefe.com/mycode.

*** SKOLKONTAKT startkit innehåller manual, en arbetsbok för tränare inklusive arbetsmaterial, en arbetsbok för deltagare och en arbetsbok för närstående/lärare.

Alla priser är exklusive moms och frakt


 

 

Kurser i SKOLKONTAKT anordnas på KIND. Läs mer

 

Christina Coco, leg psykolog och kursledare, om kursen i SKOLKONTAKT:

 


Andra tittade även på
Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen