En omfattande utvecklingsbedömning som kan användas kontinuerligt från födseln upp till sex år
Av: Elizabeth Green, Louise Stroud m.fl.
Syfte: Utvecklingsbedömning
Ålder: 0–6 år (72 månader)
Administrering: Individuell
Behörighet: Leg. psykolog
Tidsåtgång: Cirka 60 minuter
Språk: Engelsk version
Griffiths III är den senaste versionen av Griffiths Scales of Child Development – ett flitigt använt instrument i utvecklingsbedömningar under många år. Den senaste versionen bygger på aktuella teorier och forskning inom utvecklingspsykologi i kombination med det bästa från tidigare versioner av testet.
Griffiths III är resultatet av en genomgripande omstandardisering av Griffiths Mental Developmental Scales (GMDS) som ofta beskrivs som ”gold standard” inom utvecklingsbedömningar. Griffiths III är en omfattande utvecklingsbedömning som kan användas kontinuerligt från födseln upp till sex år (72 månader). Standardiseringen genomfördes i ett representativt urval av barn i Storbritannien och Irland av Association for Research in Infant and Child Development (ARICD) och slutfördes under 2015.
Vad är Griffiths III?
Griffiths III ger ett övergripande mått på barnets utvecklingsnivå och en individuell profil av styrkor och behov inom fem områden:
I Griffiths III införlivas det bästa från de tidigare versionerna tillsammans med ett helt nytt och vidareutvecklat material. Över 80% av testets innehåll har bearbetats i linje med modern forskning inom pediatrik, psykologi och neurologi. I utvecklingen har man även tagit hänsyn till synpunkter från kliniker. Administreringen av den senaste versionen av testet är mer praktiskt för testanvändaren, testmaterialet är lätt att rengöra, är barnvänligt och har formgetts för att vara tilltalande för små barn.
OBS! Uppdaterade regler för basnivå och taknivå
ARICD har gjort en granskning av regeln med 6 på varandra följande testuppgifter som barnet klarat eller misslyckats med för att bestämma basnivå och taknivå för respektive delskala. Denna regel har tillämpats i Griffiths utvecklingsskalor och även i Griffiths III.
Efter ytterligare omfattande statistiska analyser av Griffiths III har forskargruppen för Griffiths III rekommenderat att regeln för antalet klarade/misslyckade testuppgifter minskas från 6 till 5.
Därutöver kan man tillämpa en regel med 4 klarade/misslyckade testuppgifter för att bestämma basnivå och taknivå, till exempel vid bedömning av barn med funktionsnedsättning, om man finner det kliniskt lämpligt.
Detta innebär att testanvändare omedelbart kan börja tillämpa regeln med 5 klarade/misslyckade uppgifter för att bestämma basnivå och taknivå för delskalorna i Griffiths III.
(Maj 2020)
4 minuters introduktionsfilm:
Filmed webinar:
View the webinar here (Vimeo)
Som stöd för din användning av Griffiths III.
Rättelser i Griffiths III Administreringsmanual II, svensk version och Testprotokoll
Tyvärr har vi upptäckt några tryckfel i materialet.
Hantering av testmaterial för att minska smittspridning
Vid testning på plats är det särskilt viktigt att man som testledare ser över rutinerna för hantering och rengöring av fysiskt testmaterial för att minska risken för smittspridning.
Kontakta kundtjänst för beställning av förbrukningsmaterial till de äldre versionerna av Griffiths:
Griffiths Mental Development Scales – Extended Revised: 2 to 8 years samt Griffiths Mental Development Scales – Revised: 0 to 2 years
Med reservation för slutförsäljning.
![]() |
** Griffiths III komplett levereras i en testväska (typ resväska) och omfattar engelska manualerna Part I: Overview, Development and Psychometric Properties, Part III: Norms och den svenska manualen Del II: svensk administreringsmanual, 10 st* svenska testprotokoll med analysblad och 10 st* svenska rithäften samt testmaterial. |
* Förbrukningsmaterial.
Alla priser är exklusive moms och frakt
Kurser i Griffiths III anordnas på KIND. Griffiths III ingår även i KINDs specialistkurs i utredningsmetodik 0-6 år. Läs mer
Johanna Ristolainen Spak, leg psykolog och kursledare, om kursen i Griffiths III:
Elisabeth Nilsson Jobs, leg psykolog och kursledare, om kursen Utredningsmetodik:
Diagnostisering av autism och genomgripande störningar i utvecklingen hos barn och vuxna
Utvecklingsbedömning av barn
Ett icke-verbalt begåvningstest för bedömning av barn 2-8 år
Diagnostisering av autism hos barn och vuxna
Bedömning av sociala färdigheter hos 2,5–69-åringar
Produkten har blivit tillagd i varukorgen