Klassdiagnoser för högstadiet och gymnasiet
Av: Maj-Gun Johansson
Syfte: Diagnostiskt material för kvalitativ diagnos av läs- och skrivförmåga
Ålder: Högstadiet och gymnasiet
Administrering: Främst grupp
LS Reviderad är ett lättadministrerat diagnostiskt material för skolår 7–9 och gymnasiets årskurs 1. Utgångspunkten är en kvalitativ analys av läs- och skrivfunktionen, som visar på såväl styrkor som svagheter, och ger möjlighet till individuellt anpassade åtgärder för den enskilda eleven. Diagnoserna är konstruerade i varierande svårighetsgrad för att möjliggöra kontinuerlig uppföljning av elevernas läs- och skrivfärdigheter under hela högstadiet eller de första gymnasieåren.
Delprov
• Diktamen I, II och III – proven har ökande svårighetsgrad och innehåller 50 uppgifter vartdera.
• Avläsning ord – innehåller 50 ord som presenteras med ökande svårighetsgrad.
• Avläsning nonsensord – innehåller 49 nonsensord som presenteras med ökande svårighetsgrad.
• Ordförståelse I och II – proven har ökande svårighetsgrad och innehåller 30 respektive 40 uppgifter.
• Läsförståelse I och II – Proven har ökande svårighetsgrad och vartdera prov innehåller 10 texter med tillhörande frågor. Maxtid 35 minuter.
• Läsförståelse III – ger ett resultat både på antal rätt och lästid. Provet innehåller sex texter, varav fem är något längre än i de två andra läsförståelseproven. Tiden mäts individuellt. Maxtid 50 minuter.
För åtgärder på elevnivå finns blanketter för kvalitativ analys till Läsförståelse I, II och III. Dessutom finns ett schema över feltyper till diktamensproven i handledningen.
Normer
Diktamen I, II och III, Avläsning Ord och Nonsensord samt Ordförståelse I och II
Normeringen av samtliga delprov (även Läsförståelse) genomfördes 2003 på ett urval av klasser från 11 kommuner runt om i landet. Normeringen ägde till största delen rum under hösten.
Läsförståelse I, II och III
Åren 2022–2023 genomfördes en mindre revidering av Läsförståelse I och II och en ny normering av samtliga tre läsförståelseprov. Normeringen ägde rum under två höstterminer. De nya normerna finns i handledningen till LS Reviderad (med tryckår 2024) ska användas för tolkning av testresultatet för Läsförståelse I, II och III. (Normerna finns även i det separata tillägg som följer med uppgiftshäften för Läsförståelse I, II och III.)
Normsupplement, finlandssvenska normer för årskurs 7 och 9
Normsupplementet innehåller finlandssvenska normer för åk 7 och 9, för deltesten Diktamen I och III, Ordförståelse I och II samt Läsförståelse I och III (inklusive Läskvot).
Normeringen genomfördes i skolor i Svenskfinland under 2007–2008, och innefattar 555 elever från årskurs 7 samt 562 elever från årskurs 9.
Observera att normerna för Läsförståelse I som finns i normsupplementet inte kan användas med det nya reviderade provet från 2024 (art.nr. 261-105). För aktuella svenska normer för Läsförståelseproven rekommenderas den uppdaterade handledningen från 2024 (art.nr. 261-001).
Att använda svenska läs- och skrivdiagnostiska prov för elever med annat modersmål
* Förbrukningsmaterial
** Innehåller fyra kopieringsunderlag för Kvalitativ analys Läsförståelse I, II och III samt en Elevjournal.
Alla priser är exklusive moms och frakt
Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga
Dyslexiscreening för ungdomar och vuxna
Screeninginstrument, svenska och engelska, för årskurs 1-9 och år 1 i gymnasiet
Diagnostisering av grundläggande färdigheter i läs- och stavningsförmåga hos elever i årskurs 1-6
Dyslexiscreening för finlandssvenska ungdomar och vuxna
Produkten har blivit tillagd i varukorgen