MiniDUVAN

Kartläggning av fonologisk medvetenhet hos 4-6 åringar

Tillgänglig som: Pappersversion, illustration

MiniDUVAN, komplett. Innehållslista**.
254-100
2 300 kr
Lägg i varukorgen
MiniDUVAN, handledning
254-001
705 kr
Lägg i varukorgen
MiniDUVAN, protokoll
10 st*/bunt. Ange antal bunt.

254-002
280 kr
Lägg i varukorgen
MiniDUVAN, bildbok
254-003
1 110 kr
Lägg i varukorgen

 

Av: Ulrika Wolff

Syfte: Kartläggning av fonologisk medvetenhet och identifiering av fonologiska problem hos förskolebarn. Används som underlag för planering av aktiviteter och åtgärder.

Ålder: 4–6 år

Administrering: Individuellt

Tidsåtgång: Individuell

Språk: Svensk version

 


 

MiniDUVAN är det tredje i en serie screeningtest för kartläggning av de fonologiska färdigheterna som ligger till grund för läsinlärningen. De två första i serien, DUVAN och Lilla DUVAN, är avsedda för dyslexiscreening av ungdomar och vuxna respektive barn i årskurs 3, 5 och 7. Samtliga test i DUVAN-serien är framtagna i samband med forskning.

MiniDUVAN används för kartläggning av den fonologiska medvetenheten hos förskolebarn. Gruppens eller det enskilda barnets resultat ger underlag för planering av olika aktiviteter i förskolan eller förskoleklassen för att stimulera språkutvecklingen. MiniDUVAN kan också användas för att utesluta fonologiska problem hos barn med till exempel språkstörning.

MiniDUVAN består av fonologiska uppgifter samt ett fonologiskt arbetsminnesprov. De fonologiska uppgifterna representerar olika aspekter av fonologisk medvetenhet och är uppdelade i fyra block: identifiering, segmentering/syntes, manipulation och representation.
Varje block innehåller ett antal deltest med nio testuppgifter. Antalet administrerade testuppgifter och testtid styrs av barnets nivå. Det fonologiska arbetsminnesprovet består av en övningsuppgift och tio testuppgifter.

MiniDUVANs handledning innehåller tydliga, av specialpedagoger och speciallärare utprövade administreringsanvisningar, för att skapa en barnnära testsituation.

Normer från 2009–2011
MiniDUVAN är utprövad och normerad bland fyra-, fem- och sexåriga barn i åtta olika kommuner i Sverige under åren 2009–2011.

MiniDuvan har utvecklats av professor Ulrika Wolff vid Göteborgs universitet. Hennes forskning rör framför allt dyslexi och läs- och skrivsvårigheter, samt kognitiva förmågor relaterade till läsning, som fonologisk förmåga. Hon är även författare till TIFT – Tidig fonologisk träning i grupp för 4- och 5-åringar i förskolan.

 

Rättelse i handledningen
>> Korrigering i handledningen till MiniDUVAN (pdf)

 


 

Att använda svenska läs- och skrivdiagnostiska prov för elever med annat modersmål

 


 




 

** MiniDUVAN komplett består av handledning, bildbok, handdocka, trollspö och protokoll, 10 st.*

 


* Förbrukningsmaterial

Alla priser är exklusive moms och frakt


 

Vi bjuder på frakten – förbeställ till höstterminsstart

Nu har vi öppnat förbeställningen av material för kartläggning och träning av läs- och skrivförmåga för de skolverksamheter som kommer att ha sommarstängt.

Välkommen med din förbeställning senast fredag 4 juli för att få leveransen 11–22 augusti (du väljer vecka 33 eller 34).

Gör din förbeställning här


 

 

Sommarläsning?

Få värdefulla kunskaper om kartläggning och åtgärder vid läs- och skrivsvårigheter och dyslexi

Den omfattande boken, av Anna Fouganthine & Christer Jacobson, är avsedd för pedagoger och specialpedagoger. Den kan användas både inom grundutbildning och fortbildning, men fungerar också utmärkt att användas för självstudier för att förkovra sig inom området.

Boken har en tydlig teoretisk och vetenskaplig förankring, och ger värdefulla kunskaper om bland annat språkutveckling, läs- och skrivutveckling och dyslexi.

Den innehåller också en genomgång av de olika stegen i utredningsprocessen och hur man använder standardiserade test.

Läs mer


 

Andra tittade även på
Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen