Bedömning av svårigheter med bearbetning av sensorisk information, praxis och socialt deltagande hos barn 2-5 år
Hemmaformulär: Cheryl Ecker, M.A., OTR/L, & L. Diane Parham, Ph.D., OTR/L, FAOTA
Förskoleformulär: Heather Miller Kuhaneck, M.S., OTR/L, FAOTA, Diana A. Henry, M.S., OTR/L, FAOTA & Tara J. Glennon, Ed.D., OTR/L, FAOTA
Syfte: Bedömning av svårigheter med bearbetning av sensorisk information, praxis och socialt deltagande hos barn i förskoleålder
Ålder: 2 till 5 år
Administrering: Individuell eller grupp
Behörighet: Leg. arbetsterapeut, leg. psykolog
Tidsåtgång: 15-20 minuter
Språk: Svensk version med amerikanska normer
The Sensory Processing Measure – Preschool (SPM-P) är bedömningsformulär som används för att utreda barn i förskoleåldern avseende svårigheter med bearbetning av sensorisk information, praxis och socialt deltagande.
Både SPM-P och The Sensory Processing Measure - SPM (formuläret för barn i åldern 5–12 år) har sin förankring i teorin om sensorisk integration. Teorin framhåller att sensoriska integrationsproblem kan leda till inlärningssvårigheter eller svårigheter att utföra dagliga aktiviteter eller begränsningar av socialt deltagande och praxis.
SPM-P består av ett hemmaformulär och ett förskoleformulär som tillsammans ger en unik och omfattande bild av barnets sensoriska funktion hemma och i förskolan. Hemmaformuläret besvaras av barnets förälder eller vårdnadshavare och förskoleformuläret av förskolepersonal eller dagbarnvårdare som känner barnet väl.
SPM-P mäter samma funktioner som SPM: socialt deltagande (SOC), syn (VIS), hörsel (HEA), känsel (TOU), kroppsuppfattning (BOD), balans och rörelse (BAL), planering och idéer (PLA) och totala sensoriska system (TOT).
SPM-P ger kliniskt relevant information om specifika problem som under- och överkänslighet, sensoriskt sökande beteende och perceptuella problem. Det finns också enskilda frågor om smak- och luktsinnet.
Med de separata hemma- och förskoleformulären är det möjligt att jämföra barnets sensoriska funktion i olika miljöer. Eftersom SPM-P och SPM mäter samma funktioner kan man följa barnets utveckling över tid från 2–12 år. Mer information om SPM finns här.
** SPM-P komplett består av amerikansk manual, hemmaformulär och profilblankett 25 st.* samt förskoleformulär och profilblankett 25 st.* |
* Förbrukningsmaterial
Alla priser är exklusive moms och frakt
Bedömning av vilken typ av kommunikativa hjälpmedel som kan underlätta kommunikation för barn och vuxna med autism
En omfattande utvecklingsbedömning som kan användas kontinuerligt från födseln upp till sex år
Bedömning av svårigheter med bearbetning av sensorisk information, praxis och socialt deltagande hos barn 5-12 år
Ett icke-verbalt begåvningstest för bedömning av barn 2-8 år
Produkten har blivit tillagd i varukorgen