Bedömning av svårigheter med bearbetning av sensorisk information, praxis och socialt deltagande hos barn 5-12 år
Home Form: L Diane Parham & Cheryl Ecker,
Main Classroom Form: Heather Miller Kuhaneck, Diana A Henry & Tara J Glennon
Svensk version: Evelyn Andersson, Ann-Christin Hyatt & Gunilla Leinsköld
Syfte: Bedömning av svårigheter med bearbetning av sensorisk information, praxis och socialt deltagande hos barn
Ålder: 5-12 år
Administrering: Individuell eller grupp
Behörighet: Leg. Arbetsterapeut, Leg. Psykolog
Tidsåtgång: 15-20 minuter
Språk: Svensk version med amerikanska normer
The Sensory Processing Measure – SPM är bedömningsformulär som används för att utreda problem hos barn i låg- och mellanstadieåldern gällande bearbetning av sensorisk information, praxis och socialt deltagande.
SPM har sin förankring i teorin om sensorisk integration som utgår från att bearbetning och integration av sensorisk information är en viktig neurobiologisk process som påverkar barnets utveckling. Teorin framhåller att sensoriska integrationsproblem kan leda till inlärningssvårigheter eller svårigheter att utföra dagliga aktiviteter eller begränsningar av socialt deltagande och praxis.
SPM består av ett hemmaformulär och ett klassrumsformulär som tillsammans ger en unik och omfattande bild av barnets sensoriska funktion hemma och i skolan. Hemmaformuläret besvaras av barnets förälder eller vårdnadshavare och klassrumsformuläret av lärare.
SPM ger resultat på åtta skalor: socialt deltagande (SOC), syn (VIS), hörsel (HEA), känsel (TOU), kroppsuppfattning (BOD), balans och rörelse (BAL), planering och idéer (PLA) och totala sensoriska system (TOT) samt enskilda frågor om smak och lukt.
SPM ger kliniskt relevant information om barnets särskilda sårbarhetsfaktorer, såsom under- och överkänslighet, sensoriskt sökande beteende och perceptuella problem. Tack vare separata hemma- och klassrumsformulär är det möjligt att jämföra barnets sensoriska funktion i olika miljöer.
** SPM komplett består av amerikansk manual, svenskt manualsupplement, hemmaformulär och profilblankett 25 st.*, klassrumsformulär och profilblankett 25 st.*
* Förbrukningsmaterial
Alla priser är exklusive moms och frakt
Begåvningstest med icke-verbala testuppgifter för bedömning av barn och vuxna
Bedömning av vilken typ av kommunikativa hjälpmedel som kan underlätta kommunikation för barn och vuxna med autism
Ett icke-verbalt begåvningstest för bedömningar av barn, från 6 år, och vuxna
Bedömning av svårigheter med bearbetning av sensorisk information, praxis och socialt deltagande hos barn 2-5 år
Ett icke-verbalt begåvningstest för bedömning av barn 2-8 år
Produkten har blivit tillagd i varukorgen