
Bedömning av svårigheter med bearbetning av sensorisk information, praxis och socialt deltagande hos barn 2-5 år

![]()
Hemmaformulär: Cheryl Ecker, M.A., OTR/L, & L. Diane Parham, Ph.D., OTR/L, FAOTA
Förskoleformulär: Heather Miller Kuhaneck, M.S., OTR/L, FAOTA, Diana A. Henry, M.S., OTR/L, FAOTA & Tara J. Glennon, Ed.D., OTR/L, FAOTA
Syfte: Bedömning av svårigheter med bearbetning av sensorisk information, praxis och socialt deltagande hos barn i förskoleålder
Ålder: 2 till 5 år
Administrering: Individuell eller grupp
Behörighet: Leg. arbetsterapeut, leg. psykolog
Tidsåtgång: 15-20 minuter
Språk: Svensk version med amerikanska normer
The Sensory Processing Measure – Preschool (SPM-P) är bedömningsformulär som används för att utreda barn i förskoleåldern avseende svårigheter med bearbetning av sensorisk information, praxis och socialt deltagande.
Både SPM-P och The Sensory Processing Measure - SPM (formuläret för barn i åldern 5–12 år) har sin förankring i teorin om sensorisk integration. Teorin framhåller att sensoriska integrationsproblem kan leda till inlärningssvårigheter eller svårigheter att utföra dagliga aktiviteter eller begränsningar av socialt deltagande och praxis.
SPM-P består av ett hemmaformulär och ett förskoleformulär som tillsammans ger en unik och omfattande bild av barnets sensoriska funktion hemma och i förskolan. Hemmaformuläret besvaras av barnets förälder eller vårdnadshavare och förskoleformuläret av förskolepersonal eller dagbarnvårdare som känner barnet väl.
SPM-P mäter samma funktioner som SPM: socialt deltagande (SOC), syn (VIS), hörsel (HEA), känsel (TOU), kroppsuppfattning (BOD), balans och rörelse (BAL), planering och idéer (PLA) och totala sensoriska system (TOT).
SPM-P ger kliniskt relevant information om specifika problem som under- och överkänslighet, sensoriskt sökande beteende och perceptuella problem. Det finns också enskilda frågor om smak- och luktsinnet.
Med de separata hemma- och förskoleformulären är det möjligt att jämföra barnets sensoriska funktion i olika miljöer. Eftersom SPM-P och SPM mäter samma funktioner kan man följa barnets utveckling över tid från 2–12 år. Mer information om SPM finns här.
![]() |
| ** SPM-P komplett består av amerikansk manual, hemmaformulär och profilblankett 25 st.* samt förskoleformulär och profilblankett 25 st.* |
* Förbrukningsmaterial
Alla priser är exklusive moms och frakt
Bedömning av vilken typ av kommunikativa hjälpmedel som kan underlätta kommunikation för barn och vuxna med autism

![]()
En omfattande utvecklingsbedömning som kan användas kontinuerligt från födseln upp till sex år.

![]()
Bedömning av svårigheter med bearbetning av sensorisk information, praxis och socialt deltagande hos barn 5-12 år

![]()
Ett icke-verbalt begåvningstest för bedömning av barn 2-8 år

![]()
Produkten har blivit tillagd i varukorgen