För mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet
Av: Maj-Gun Johansson
Syfte: Läsförståelseträning
Ålder: Mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet
Administrering: I grupp eller individuellt
Teori och konstruktion
Vad ligger bakom att en elev inte klarar av att tillgodogöra sig innehållet i en text? Avkodningen, den lästekniska färdigheten, är en betydande orsak, men minst lika viktigt är språkförståelsen.
Nya LS™ Läsförståelseträning är ett tydligt och strukturerat arbetsmaterial för att utveckla både avkodningsförmåga och grundläggande språkförståelse. Träningen är främst avsedd för elever som i läs- och skrivdiagnostiska prov fått låga resultat.
Materialet är framtaget av Maj-Gun Johansson och baseras på de evidensbaserade LS-diagnoserna för högstadiet och gymnasiet.
LS™ Läsförståelseträning för mellan- och högstadiet innehåller 10 texter om våra vanligaste vilda djur med tillhörande uppgifter som prövar både avkodning och olika lässtrategier. Texterna är uppdelade i två text- och svarshäften med 5 texter och tillhörande uppgifter i vartdera häftet.
Materialet är avsett för mellanstadiet men även för elever i högstadiet som behöver börja med något enklare texter för att träna både avkodning och lässtrategier.
Se exempelsidor från Text- och svarshäfte
LS™ Läsförståelseträning för högstadiet och gymnasiet består av ett texthäfte med 10 texter och ett separat svarshäfte. De flesta texter är faktatexter men även skönlitterära texter finns med. De tillhörande uppgifterna prövar olika lässtrategier.
Som ett komplement till träningsmaterialet finns ett material i avkodning av ord i löpande text med ett antal parenteser insprängda. Inom varje parentes finns tre ord och elevens uppgift är att avgöra vilket av orden passar i texten.
Se exempel från Texthäftet
Se exempel från Svarshäftet
Se exempel från Avkodning
LS™ Läsförståelseträning kan göras i grupp eller individuellt. Eleven läser ett valfritt antal texter vid varje träningstillfälle. Texterna och uppgifterna har olika svårighetsgrad och analyserar läsningen både på yt- och djupnivå. Eleverna deltar aktivt i träningen genom att läsa, svara på frågor och vid rättningen. Materialet erbjuder en möjlighet för eleven att reflektera över den egna läsningen och få övning i både avkodning och olika nivåer av läsförståelse.
* Förbrukningsmaterial
Alla priser är exklusive moms och frakt
Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga
Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga
Screeninginstrument, svenska och engelska, för årskurs 1-9 och år 1 i gymnasiet
Träningsmaterial från 9 år. Individuell lästräning.
Individuell lästräning för elever i förskoleklass och lågstadiet
Produkten har blivit tillagd i varukorgen