
Screening av läs- och skrivförmåga i årskurs 4–6. Nyhet!
Webinar 5/11 & 20/11 kl 15.

![]()
Av: Anna Fouganthine och Christer Jacobson
Syfte: Screening av läs- och skrivförmåga
Ålder: Årskurs 4–6
Administrering: Främst grupp
DLS 4–6-R är en omarbetad version av DLS 4-6 och är avsett att användas för analys av läs- och skrivförmåga hos mellanstadieelever.
DLS 4-6-R omfattar fyra deltest: Rättstavning, Ordförståelse, Läsförståelse och Läshastighet.
Deltesten är normerade och standardiserade för årskurserna 4, 5 och 6.
Rättstavning finns i 2 versioner, A och B, med 34 uppgifter i vardera version. Uppgifterna representerar olika delar inom stavningsmetodiken. Elevens svar kan även utvärderas kvalitativt med hjälp av analystabellen på elevens svarsblankett. Testtiden är cirka 20 minuter inklusive instruktioner.
Ordförståelse innehåller 40 flervalsuppgifter. Uppgifterna har olika svårighetsgrad och representerar vanligt förekommande ord. Testtiden är 20 minuter (tid för instruktioner och övningsexempel tillkommer med cirka 5 minuter).
Läsförståelse innehåller 5 texter med 5 flervalsuppgifter till respektive text, totalt 25 uppgifter. Uppgifterna mäter olika aspekter av läsförståelse. Testtiden är 35 minuter (tid för instruktioner och övningsexempel tillkommer med cirka 5 minuter).
Läshastighet innehåller 2 texter med ett antal parenteser (distraktorer) med 2 ord i varje parentes. Båda texterna läses vid ett och samma testtillfälle. Resultat fås i både antal rätt och antal ord/minut för respektive text. Testtiden är exakt 2 minuter per text, totalt 4 minuter (tid för instruktioner och övningsexempel tillkommer med cirka 5 minuter).
Handledningen till DLS 4–6-R innehåller anvisningar för administrering, rättning, poängsättning och tolkning samt normer för samtliga test.
I handledningen redogörs också för utvecklings- och standardiseringsarbetet.
Normer
DLS 4–6-R normerades och standardiserades under oktober–november 2024.
Sammanlagt 23 skolor och 1 693 elever i årskurserna 4, 5 och 6 deltog i normeringen. Skolorna rekryterades från såväl storstadsregioner som landsort i olika delar av landet. Normerna presenteras i Staninevärden.
Exempelsidor från DLS 4–6-R Handledning
Om du idag använder den första versionen av DLS 4–6:
Den första versionen av DLS 4–6 finns att köpa så länge lagret räcker men längst till och med utgången av 2025.
Eftersom både handledning och delproven är omgjorda överensstämmer inte det nya materialet med det gamla. Man kan alltså inte använda en gammal handledning med de nya delproven och inte heller den nya handledningen med de gamla delproven.
DLS-testen finns i olika versioner för hela grundskolan och gymnasiet och kan även användas inom vuxenutbildning. Syftet med DLS-testen är att
DLS-testen är särskilt utvecklade för screening på klassnivå men kan även administreras individuellt.
Att använda svenska läs- och skrivdiagnostiska prov för elever med annat modersmål
* Förbrukningsmaterial
Alla priser är exklusive moms och frakt

Få värdefulla kunskaper om kartläggning och åtgärder vid läs- och skrivsvårigheter och dyslexi
Den omfattande boken, av Anna Fouganthine & Christer Jacobson, är avsedd för pedagoger och specialpedagoger. Den kan användas både inom grundutbildning och fortbildning, men fungerar också utmärkt att användas för självstudier för att förkovra sig inom området.
Boken har en tydlig teoretisk och vetenskaplig förankring, och ger värdefulla kunskaper om bland annat språkutveckling, läs- och skrivutveckling och dyslexi.
Den innehåller också en genomgång av de olika stegen i utredningsprocessen och hur man använder standardiserade test.
Screeninginstrument, svenska och engelska, för årskurs 1-9 och år 1 i gymnasiet

![]()
Diagnostisering av grundläggande färdigheter i läs- och stavningsförmåga hos elever i årskurs 1-6

![]()
Språkförståelse av ord, meningar och text, för skolår 4–7.

![]()
En bok av Anna Fouganthine & Christer Jacobson
Nonordsdiktamen, avkodning och elevenkät för grundskolan och gymnasiet.

![]()
Produkten har blivit tillagd i varukorgen