Screening syftar på användandet av objektiva prov som administreras på gruppnivå. Dessa prov ger pedagogen en översiktlig och allmän bild av klassens och enskilda elevers färdigheter.
Screening kan även ses som ett pedagogiskt verktyg för att utvärdera om den undervisning som bedrivs har önskvärd effekt. Resultaten från en screening kan på så vis ligga till grund för den fortsatta planeringen av undervisningen i klassen.
Individuella test. När screening genomförts i en klass, bör elever med låga resultat uppmärksammas och följas upp med individuella test. På så sätt får pedagogen fördjupad information om enskilda elevers färdigheter, styrkor och svagheter.
För samtliga individuella test gäller att kartläggningen bör utmynna i ett individuellt åtgärdsprogram.
Läs mer om screening och individuella test
Att använda svenska test för kartläggning av läs- och skrivförmåga för elever med annat modersmål
Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga
Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga
Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga
Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga
Språkförståelse av ord, meningar och text, för skolår 4–7
Kartläggning av fonologisk medvetenhet hos 4-6 åringar
Dyslexiscreening för skolår 3, 5 och 7
Dyslexiscreening för ungdomar och vuxna
Kartläggning av språklig förmåga hos barn 6-13 år
Screeninginstrument, svenska och engelska, för årskurs 1-9 och år 1 i gymnasiet
Diagnostisering av grundläggande färdigheter i läs- och stavningsförmåga hos elever i årskurs 1-6
Klassdiagnoser för högstadiet och gymnasiet
Diagnostiskt test som mäter språkutvecklingen hos barn
Enligt Trafikverkets rekommendationer
Produkten har blivit tillagd i varukorgen